10 PERKARA YANG BOLEH DILAKUKAN SEMENTARA MENUNGGU KEPUTUSAN SPM!

 


1. Belajar bahasa baru

   -Disebabkan tak tahu nak buat apa,jadi saya pun belajar bahasa Turkiye.Seronoklah juga,sebab dapat ketahui bahasa asing.Lagi satu,bolehlah membawang 😂. [Jangan buat, berdosa]

2. Berkebun/Bercucuk tanam

    -Dulu,saya takda lah minat sangat berkebun sebab terlalu busy dengan study.Tetapi,selepas habis SPM ..Saya mula berkebun di tepi rumah sahaja.Tapi,yang sebenarnya Mak Abah saya yang suka berkebun ni dan saya pun terikut hehehehe.

3. Membaca novel / komik

    -Ok yang ni wajib buat sebab masa ni lah kita dating dengan buku-buku fav setelah sekian lama membaca buku teks.

4. Menonton filem

    -Ini pun wajib juga , sebab saya dulu masa tingkatan 5 memang tak tonton apa-apa filem pun.Jadi,bila dah ada peluang,jangan lepaskan tau.Banyak filem-filem menarik ada di YouTube atau aplikasi lain.

5. Tolong ibu bapa / Ahli keluarga

   -Sudah semestinya,korang akan buat.Kalau macam saya,tugas utama siram pokok,angkat baju dan bersihkan sangkar kucing .🐈

6. Mengemas bilik / membersihkan halaman rumah.

    -Boleh lah kemas,setelah bilik bersepah dengan buku-buku sekolahmu.

7. Menyertai program - program yang diadakan oleh pihak luar.

   -Yang ni tak surelah,maybe tak banyak tempat yang ada.But if ada,jangan lupa pergi tau sebab banyak experience yang you guys dapat nanti.How to know?,pergilah follow akaun universiti near you or group kampung ke untuk mengetahui info terkini .

8. Merancang hala tuju

   -You guys bolehlah rancang lepas habis SPM nak belajar /bekerja.If tak tahu,search sahaja di YouTube banyak maklumat-maklumat yang awak boleh dapat .

9. Bekerja sementara

    -If awak nak ada duit poket..bolehlah cari kerja. Saya ada juga buat kerja part-time.Memang lain perasaannya.So, bolehlah try.

10. Mendekatkan diri kepada maha berkuasa.

     -For orang muslim,marilah bersama-sama berada di sampingnya.Korang bacalah Al-Quran,zikir and anything.Buat solat hajat pun boleh sementara result tak keluar lagi.


#Some picture from Google.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PROGRAM GEAR UP UTHM MARA 2022 (PART 3)

KENANGAN MENGAMBIL KEPUTUSAN SPM

Larian Merdeka